Titulek: tady je Davidovo (osobni nastenka)

Tady je Davidovo

(osobní nástěnka)

Tady by měl být obrázek. Že vy máte zakázané zobrazování obrázků... Povolit!


Úprava elektriky J50/23 Mustang

První a nejdůležitější krok je úprava alternátoru. Když se podíváš na stator, tak vidíš tři cívky. Jednu takovou hubenou, vinutou slabým drátkem a dvě větší. Jedna z těch větších je připojená na zapalování, tak na tu nešahej. Přestavba zapalování na bateriové je sice zdánlivě jednoduchá, ale jenom zdánlivě. To magnetoelektrický pro tenhle stroj úplně vyhovuje. Ty zbylé dvě cívky (malou a velkou) odmontuj. Teď přijde to nejdůležitější a to totiž sehnat ještě jednu tu velkou cívku. ( Jen tak pro upřesnění, ta velká cívka má 15W (u typu 23A 20W) a je určená k napájení předního světla a ta menší má 5W a je určena pro zadní světlo.) Pokud nemáš ještě jeden alternátor na rozebrání, tak zkus obejít vrakoviště, nebo dát inzerát, určitě se nějaký najde. Možná by se ta cívka dala i sehnat nová v nějaký prodejně, kde prodávají náhradní díly na pionýra. K té nové cívce budeš potřebovat ještě šrouby, ty od té menší jsou moc krátký.

schema

Takže teď máš dvě velké cívky. Problém je teď v tom, že mají jeden pól ukostřený, což je špatné, jelikož by to dovolovalo pouze jednocestné usměrnění a tudíž ztráty energie. Další problém je že na místo původní malé cívky se ta velká teď nevejde. Takže cívky bude nutno upravit. To provedeš následujícím způsobem. Jeden vývod je připájený na jádro, tj. připojený na kostru, ten odpájej a oizoluj tak, abys měl jistotu, že se nedotýká kostry.  Dobré je to ještě ověřit ohmmetrem. Z druhého vývodu pouze odpoj plíšek (kontakt), ten úplně odmontuj, překážel by. (tuším, že je přichycen pouze provázkem). Takže teď máš cívky, které mají oba vývody tzv. plovoucí. Na tyto vývody je nutno připojit kabel k usměrňovačům. To jsem vyřešil tak, že jsem vinutí cívek obalil izolepou, potom jsem k vyčnívajícím vývodům připojil kablíky s tzv. jazýčkovými konektory (klasické konektorky do elektriky do auta), spoje jsem zaizoloval a kablíky jsem přichytil k cívkám kouskem provázku, aby se nevytrhly.

Potom namontuj obě cívky zpět na stator alternátoru. Ta která přijde na místo té menší tam nepůjde, nebo půjde hodně špatně. Budeš muset lehce přistřihnout, nebo přibrousit čela cívky a vývody šikovně natvarovat tak, aby nepřekážely. Chce to trochu trpělivosti a šikovnosti, ale nakonec se tam vejde. Pozor na to, aby se cívky nedotýkaly rotoru, ale zas nesmějí být moc daleko. Nejlepší je před dotažením šroubů vložit mezi cívku a rotor kousek něčeho (třeba slídy, nebo konec šroubováku), co pak vytáhneš. V žádném případě to nesmí ani trochu škrtat. Tím je alternátor hotov, má výkon 2x15W (event.2x20) místo původních 5W+15W (20W).

Další krok je vymyslet kam dát usměrňovače, pojistky, baterku a event. přerušovač blinkrů. Já jsem si na to spájel z plechu krabičku, kterou jsem umístil pod nádrž na hlavní tyč rámu, ke které jsem ji také přichytil. Sotva se tam vešla. Krabička se otvírá do strany a víčko je zajištěno, po špatných zkušenostech se šroubky, koženým řemenem. Krabička je rozdělena na dva fochy. V jednom je baterka (s kapacitou 6Ah), ve druhém zbytek. Odvzdušnění baterky jsem vyvedl hadičkou pod hlavu řízení. Ve fochu je utěsněna proti pohybu kousky gumy. Ve druhém mám přerušovač blinkrů (přišroubován ke stěně krabičky), dva integrované usměrňovače (Graetzovy můstky) do 10A (ta proudová zatižitelnost min. 10A je možná trochu moc, ale sichr je sichr) (taktéž přišroubované ke stěně krabičky, která působí současně jako chladič) a pojistky v klasických rozpojovacích pouzdrech (pouzdra jsou volně ložená v chumlu kabelů).

Další doplněk je spínač brzdového světla. Já ho stvořil z přístrojového tlačítka, které jsem táhlem připojil k pedálu. Tenhle spínač se ale taky dá koupit, pak se připojuje pružinkou.

Změnit je potom potřeba i zadní světlo a to za jakékoliv dvoužárovkové. Já jsem použil lampu z Panelky.

Blinkry jsem stvořil z bočních bliken z fiata. To ovšem nebylo šťastné řešení, jelikož se do nich vešly žárovky pouze 4W a svítivost byla tudíž ubohá. Mimo to přerušovač je seřízen na 2x21W, takže to blikalo jak o život. Takže nakonec mám vzadu blinkry ze Škodovky s 15W žárovkami, na řidítkách mám ohromné kontrolky, taktéž s 15W žárovkami a vepředu zůstaly ty původní blikátka z fiata. Na řidítka ještě přibyl přepínač blinkrů.

V předním světle mám dvě žárovky. Jednu dvouvláknovku a jednu malou pro parkovačky. Myslím, že to není běžné, ta pro parkovačky je tam podle mě přidaná, nevim, jiného Mustanga jsem ještě s rozebraným světlem neviděl. To si vyžádalo další vypínač na řidítka, kterým se světla zapínají (v mém provedení šňůrový vypínač z lampičky) . Původním sdruženým vypínačem na světlometu zapínám pouze parkovačky. Funkce přepínače dálková/klopená zůstala zachována.

Dalším vylepšením, které už ani není ve schématu je např. osvětlení tachometru, ale to už bych šel moc do podrobností. Ještě malá poznámka k žárovce ve světlometu (k té hlavní dvouvláknové). Já tam momentálně mám 35/35W. Na ježdění v noci ideální, ale nesmíš jezdit v noci pořád, to zrušíš baterku. Přes den jezdím na parkovačky. Doporučuju dát tam 15/15W. Světla není o moc míň a neničíš baterku.

Celkové zapojení je na obrázku. Z původního schématu toho moc nezbylo (prakticky jen zapalování). Myslím, že ke schémátku není nutný komentář. Snad jen proč jsem použil dva usměrňovače a ne jenom jeden. Je to proto, že napětí na obou cívkách není sfázováno (podle mých měření je posunuto o 20stp.) a tudíž při přímém spojení cívek by se to tlouklo. Napájení klaksonu přes diodu skoro ani není nutné, asi by šel připojit přímo. Co se funkce týče, tak nečekej zázraky. Alternátor dává víc, líp to svítí a člověk má lepší pocit, že mu na křižovatce nepohasínají světla, brzdovka z hlediska bezpečnosti taky není od věci. Nicméně blikny blikají podle momentálního napětí v obvodu, které baterka nezvládá úplně stabilizovat, tudíž při rychlejší jízdě se můžou zbláznit, ale v noci při zapnutých světlech je zas skoro musíš prosit, občas mi úplně bezdůvodně praskají pojistky a podobně. Ale to už patří k věci.

Funkce jednotlivých přepínačů a vypínačů buďto zůstala stejná, nebo je lehce zjistitelná ze schématu. Dokonce odpovídá požadavkům ve vyhlášce.


Připomínky ke článku z Jawamanie:

Ahoj Davy,

pisu ti pripominky k tve uprave elektriky na Mustanga. Hlavni problem vidim v konstrukci alternatoru ktery je konstruovan ne jako zdroj konstantniho napeti ale jako zdroj konstantniho proudu. Toho je dosazeno velkym poctem zavitu a tudiz velkou indukcnosti civek alternatoru. Vystupni napeti naprazdno je primo umerne frekvenci otaceni ale primo umerna frekvenci otaceni je i impedance vinuti, takze pri zanedbatelne velikosti zatezovaciho odporu je proud konstantni a nezavisly na frekvenci otaceni.V praxi odpor zanedbatelny neni a tak omezeni nastane az od urcitych otacek.

Prakticke dusledky: V hlavnim svetle lze pouzit i zarovku 12V/35W limitace jasu nastane pri ponekud vyssich otackach ale svitivost je dvojnasobna, cela instalace se muze bez problemu predelat na 12V a pri realizaci tebou popsane upravy ziskas z alternatoru 60W(problem je ze je mas porad at je potrebujes nebo ne), baterku je mozne dat bezudrzbovou hermetickou 12V/7Ah (pouziva se zaloznich zdrojich UPS nebo v EZS, lze pouzit i starsi vyrazenou ,protoze v UPS musi dat i 250W po dobu 15-ti minut coz pro nas neni nutne) ktera bez problemu pokryje spotrebu vsech spotrebicu vcetne blikacu se zarovkami 21W,navic prerusovac a zarovky na 12V se daji lacino sehnat na vrakarnach. Ke svedeni prebytecneho proudu, ktery by rozkladal elektrolyt lze pouzit uplne jednoduchy paralelni omezovac napeti pripojeny za usmernovace(pro ukostreny -pol tranzistor PNP,napr.BD208,kolektor ukostreny, mezi kolektor a bazi zenerku asi na 13,3V/200mA,napr.1N5350B, emitor na +, zenerku s tranzistorem vybrat tak aby maximalni napeti na omezovaci pri vsech vypnutych spotrebicich bylo asi 14 az 14,4V. Chladic tranzistoru je treba dimenzovat na 60W i kdyz tento stav by mel nastat jen vyjimecne, pokud lze na chladici udrzet ruku,je vse v poradku). Vyhodou je hlavne moznost pouzit vykonnejsi zarovky ve svetle, pri 15W na silnici bez bilych car nepoznas kde zacina prikop a vykonova rezerva pro ostatní spotrebice , nevyhodou je , ze 12V se dosahne az pri zvysenych otackach, pri beznych provoznich otackach se 14V dosahne bez problemu.

Tebou popsana uprava je citliva na vyvazeni. Dve civky daji 5A , pri zarovkach 15+5W je spotreba 3,33A a cca 1,7A trvale dobiji a prebiji baterku, pokud ma odvetrani tak OK,pokud je hermeticka bezudrzbova tak nic moc,pokud das zarovky 25+5W tak vsechen proud vemou spotrebice a nemas rezervu na dobijeni a je otazka, zda na baterce dostanes tech 7V ktery potrebujes aby byla nabita.Pri zapnutych blikacich beres 21+21+15+5W,to je asi 10A z toho baterka 5A, to by dobre nabijena 6V/6Ah mela zvladnout. Souhlasim s tvym doporucenim pouzivat ve svetle 15W ale stejne bych radeji tve zapojeni doplnil paralelnim stabilizatorem ,jen zenerku bych vybral na asi 6,3V aby omezeni nastalo na 7az7,2V. Tebou popsana uprava je vyhodnejsi v tom, ze cast spotreby jde z alternatoru uz pri volnobehu.

Jsi dobrej zes to realizoval i mechanicky a pouzivas to v provozu, ja to odzkousel jen v dilne a provizorne a definitivne mechanicky to dodelany nemam uz asi 3 roky.

Zdenek

David Pleskot     david.pleskot(zavináč)seznam.cz     psáno v editoru Geany
světlemodrá šipka modrá šipka
Úvod
Auto/Moto
Elektro-bastlení
Cestování
Knihy
Různé
Guestbook
posl. aktualizace: 5.4.2023
RSS