Titulek: tady je Davidovo (osobni nastenka)

Tady je Davidovo

(osobní nástěnka)

Tady by měl být obrázek. Že vy máte zakázané zobrazování obrázků... Povolit!

Oprava gramofonu Tesla MC 600 Q

David Pleskot, 25.9.2019

Tenhle gramec koupili moji rodiče když mi bylo zhruba 12 let. Když mi bylo asi tak dvacet, tak přestal fungovat, zlobilo řízení otáček. Místní opravář elektroniky v Lovosicích opravu vzdal s tím že motor je pod talířem a nedá se na tom pořádně měřit. Následně gramofon ležel něco přes dvacet let ve skříni. Několikrát mne napadlo, že jako absolvent ČVUT FEL bych měl být schopný takovou věc opravit. Jenže nebyl čas. Až teď se zadařilo. Tesla MC 600 Q Z fotky je vidět, že by si zasloužil celkovou očistu. Taky na to dojde, ale na funkci to nemá vliv.

Nebudu se o funkci a servisu tohoto gramofonu rozepisovat moc zeširoka. Na internetu je na tohle téma hodně materiálu. Mj. na Elektro Bastlírně ve fóru je dvanáctistránková diskuze. Někteří nadšenci se dokonce snaží vyřešit i absenci oficiální servisní dokumentace.

Jak je vidět z dalšího obrázku, motor je skutečně pod talířem, ke kterému je připevněn prstencový permanentní magnet. Talíř sedí na hřídelce na kónusu a na jeho demontáž je potřeba trocha násilí. motor Na desce je vidět plochá cívka na snímání otáček. Ve výřezech jsou hallovky tvořící cosi jako komutátor a skrz desku prosvítají cívky statoru. Plošný spoj motoru je vyztužený plechem, do kterého je zamontováno ložisko talíře. Schema viz níže. pohled_zespoda Při pohledu zespoda s demontovaným spodním krytem je vpravo dole vidět deska řízení motoru z které vyčuhuje černý plechový chladič zdroje. Ten částečně zakrývá desku samotného motoru. Vlevo je deska řízení přenosky.

Při prohlížení informací na internetu jsem zjistil že problematické u tohoto gramofonu bývají skoro vždy kondenzátory. Tak tomu bylo i v mém případě. Polovodiče jsou prý bezproblémové. Jediné potencionální kurvítko jsou prý tranzistory KD 135 a KD 136, které řídí cívky statoru. Mají Ucemax=45V, což je na řízení indukční zátěže trochu na hraně. Dají se nahradit BD 139 a BD 140. Já jsem nakonec nechal původní. Snad nebudu časem litovat.

Problém v mém případě byl ve vazebním kondenzátoru v cestě snímání otáček. schema motoru Byl to buďto C1, nebo C3. Je přímo nad chladičem zdroje, který dost topí. Postupoval jsem jednoduše tak, že jsem každý elyt vyndal z desky, proměřil a nahradil novým. Vyměnil jsem takhle všechny elyty a některé keramiky na desce motoru a na desce řízení motoru. To většinou staří praktici nedoporučují. Ty staré "komunistické" kondenzátory se vyráběly s velkou kladnou tolerancí, takže většinou i po letech mají pořád vyšší kapacitu než nominální. Někdo tvrdí, že při návrhu se dokonce počítalo s jejich vyšším svodem, takže při osazení nových kondenzátory přístroj nemusí fungovat. Kdybych měl možnost měřit ESR a tudíž kontrolovat elyty přímo na desce, tak bych je nenahrazoval. Takhle když už jsem je měl venku, tak bylo jednodušší dát nové. Pravda je, že to s tou kladnou tolerancí kapacity se mi potvrdilo. Někdy to bylo až +100%, zatímco nové elyty mají většinou kolem -5%. Na fotce je křížkem označený jediný vadný kondenzátor.

deska řízení  motoru Na desce řízení motoru byla v mém přístroji past, do které člověk spadne při měnění elytů bez přemýšlení. Ve spoji mezi pinem 6 IO 5 a uzlem mezi C26, R47, R48 a D15 je chyba v motivu a chybí tam cca 3mm mědi. Z výroby to bylo opravené kapkou cínu. Pokud se ale pady prohřejí, tak se cín stáhne a je zaděláno na problém. Pokud člověk kontroluje co dělá, tak si všimne, že cesta od IO 5 končí ve vzduchu.

Na mojí desce řízení motoru nebyly osazeny dva keramické kondenzátory 100n paralelně k dvěma 1m ve zdroji. Podle toho co jsem našel to je běžné, zřejmě úspora materiálu. Doplnil jsem je.

Můj gramofon má kupodivu po těch letech pořád úplně rovný talíř. To prý není běžné, talíř je z měkké slitiny a vlastní vahou se bortí.

David Pleskot     david.pleskot(zavináč)seznam.cz     psáno v editoru Geany
světlemodrá šipka modrá šipka
Úvod
Auto/Moto
Elektro-bastlení
Cestování
Knihy
Různé
Guestbook
posl. aktualizace: 5.4.2023
RSS